HOUDINI Art Group established in 2012 by artists Masha Lam, Kirill Silantiev and Sergey Bloch. HOUDINI crew gets its name in honour of greatest magician Harry Houdini. And that is because every piece of art - is a handmade magic - a hocus pocus of its own and a wonderful show. And the same time - art is a chance to run away from reality. The world is not perfect and everyone gets that truth at a certain point in life. Art is a helpful hand for every human who begins to understand this reality. At this moment, an escape transforms into Escapology. And from here, we are not running from reality anymore, but consciously escaping from its shackles.
Artist Statement
For all its theatricality and "sweet" infantilism, our paintings address above all the deep dilemmas within the human psyche, worldview clichés, and illusions of perception. The subjects of the works are based on the inversion of dual oppositions. Where the bad becomes good, the blasphemer becomes a bishop, the weapon becomes a toy, and the head turns into a "material-bodily bottom", as the great philologist and cultural theorist Mikhail Bakhtin said. However, his concept of carnival can be partially correlated with our method of work. Which is based on the frivolity and performance effect squeezed into a timeline, having a beginning and an end, leaving behind more questions than answers. Where the same object evokes different feelings and ideally knocks the ground out from under you. That's why all our paintings and sculptures exist in small series. These are stories that function completely independently of one another, with their own characters and rules of the game. Where the idea is proclaimed, expressed ... and then three dots come. Once the series is over, we don't go back to it again. The representational, straightforward figurativeness is meant to convey a specific story to the viewer. It is a kind of illustration where the narrative context is important. We can't afford to deform the space. Ambivalence and awkward tension in the plane of the canvas is achieved not through alteration, distortion, but through the incongruous (irrational) combination of real objects and characters. A smooth and completely flat pastel background masks anything painful or scary, leaving only positive or neutral, at first glance, objects in the field of vision. Ideologically, we are closer to a sarcastic fairy tale than to reality. The uncontrollable inner desire for escapism, forces us to leave the conflict behind a cover of caramel color. By adding a sculpture to the series or assembling an installation, we prove to ourselves and to the viewer the reality of the fictional world. The statement is made flesh, forming a connection. And the trick, the joke in practice, becomes a test of faith. The idea closes in on itself. The action takes place within the action, analogous to Shakespeare's theater in the theater. We invite the viewer to look at the problem from the height of two opposing worldviews. To look and wonder at the magical properties, but then to see their natures and unmask the chimeras. To look at the reality that has long since dissolved into an endless layering of illusions and meanings. In a world filled with unicorns, we invite you to see the ponies. This is why there is no authorial position in our works, the question remains open. Always.
RU
Арт-группа HOUDINI основана в 2012 году художниками Машей Лам, Кириллом Силантьевым и Сергеем Блохом. Свое название группа получила в честь величайшего фокусника Гарри Гудини. Ведь каждое произведение искусства - это рукотворная магия-фокус-занимательное шоу. И в тоже самое время - побег от реальности. Мир не совершенен. Все это понимают. И именно искусство приходит на помощь в момент осознания человеком действительности. И мы уже не бежим от суровой реальности, а осознанно освобождаемся от её оков.
Artist Statement
При всей своей театральности и "сладком" инфантилизме, наша живопись обращается прежде всего к глубинным дилеммам внутри человеческой психики. К мировоззренческим клише и обманам восприятия. Сюжеты работ строятся на инверсии двоичных противопоставлений. Где плохое становиться хорошим, богохульник - епископом, оружие - игрушкой, а голова превращается в "материально-телесный низ", как говорил великий филолог и теоретик культуры Михаил Бахтин. Впрочем, его концепцию карнавала можно частично соотнести с нашим методом работы.
В основе которого - несерьезность и эффект представления, зажатого во временные рамки, имеющего свое начало и завершение, оставляющего после себя больше вопросов, чем ответов. Где один и тот же объект вызывает противоположные чувства, а в идеале выбивает почву из-под ног. Поэтому все наши холсты и скульптуры существуют в небольших сериях. Это функционирующие полностью автономно друг от друга истории, со своими героями и правилами игры. Где идея провозглашена, выражена … а дальше поставлено троеточие. По завершению серии мы больше к ней не возвращаемся. Изобразительность, прямолинейная фигуративность призвана донести конкретную историю до зрителя. Это своего рода иллюстрация, где важен повествовательный контекст. Мы не можем себе позволить деформировать пространство. Амбивалентность и неловкое напряжение в плоскости холста достигается не за счет изменения, искажения, а благодаря нелепому (иррациональному) сочетанию реальных предметов и персонажей.
Ровный и абсолютно плоский пастельный фон маскирует все болезненное или страшное, оставляя в поле зрения только положительные или нейтральные, на первый взгляд, объекты. Идейно мы ближе к саркастической сказке, чем к реальности. Неконтролируемое внутреннее стремление к эскапизму, заставляет оставить конфликт за ширмой карамельного цвета. Добавляя в серию скульптуру или собирая инсталляцию, мы доказываем сами себе и зрителю реальность выдуманного мира. Высказывание обретает плоть, образуя связь. И фокус, шутка на практике превращается в испытание веры. Идея замыкается на самой себе. Действие происходит внутри действия, по аналогии с шекспировским театром в театре. Мы предлагаем зрителю взглянуть на проблему с высоты двух противоположных мировоззрений. Первый раз посмотреть и удивиться волшебным свойствам, но затем увидеть их естество и разоблачить химеры. Затем посмотреть на реальность, которая уже давно растворилась в бесконечном наслоении иллюзий и смыслов. В мире, наполненном единорогами приглашаем посмотреть на пони.
Именно поэтому авторской позиции в наших работах нет, вопрос остается открытым. Всегда.
SELECTED EXHIBITIONS
Gigantomania. Project Room Gallery, 2012
Cosmos. Robert Bosch Stiftung/ Goethe-Institut/Project Room Gallery, 2012
On TOP» Project Room Gallery, Russia 2013
2061. Houdini Art Group/ Nikita Stupin, Artplay, 2014
ART WHO ART 2015
Cheap Tricks, BB Gallery, 2016
Young& Beautyful, Oily Oil/ ARTBasement Gallery, 2017
UNSAFE, Artis Gallery, Contemporary art center Winzavod, 2018
2020 - 2070 Schusev State Museum of Architecture, 2020
PORTFOLIO IN PDF